Avancerade funktioner

Skapa en assistent

Med en assistent kan du skapa ett specialiserat stöd för ett ämnes- eller uppgiftsområde. En assistent kan ha tillgång till förmågor, kunskap och verktyg, och kan ha dokument- och filsamlingar tillgängliga för att ta in relevant information i kontexten.

Viktig information:

  • Just nu kallas assistenter i Saia på vissa ställen "modeller" och i synnerhet "anpassade modeller". Hela förfarandet att skapa en assistent är under utveckling och språkbruket kommer i en versionsuppdatering att bli konsekvent mot ordet "assistent". Därför utgår alla artiklar i kunskapsbanken från det redan nu.
  • Användarvänligheten i nuvarande assistentskaparen är allt annat än trevlig. Du kan förvänta dig stora uppdateringar även på den fronten.
  • Vi har som målsättning att "Skapa assistent" ska vara en enkel och lättanvänd funktion.

Skapa en egen assistent

  1. Gå till Arbetstyta > Modeller
  2. Välj Ny modell
  3. Fyll i och välj inställningar enligt nedan förklaringar.

Grundinställningar

Assistentnamn (modellnamn)

Ge din assistent ett beskrivande namn som förklarar vad den gör.

Beskrivning

Lägg till en kort beskrivning om vad assistenten kan hjälpa till med. Detta hjälper både dig själv och andra användare att förstå när de ska använda just denna assistent.

Ikon/bild

Ladda upp en egen bild för att göra assistenten lätt att känna igen (valfritt)

Synlighet

Välj vem som ska ha tillgång till din assistent:

  • Privat – Endast du kan se och använda den
  • Offentlig – Om du har behörighet kan du dela assistenten till alla Saia-användare.
  • Grupper – Dela med specifika grupper (lägg till grupp för att aktivera)
    • Som standard får de som får assistenten delad till sig LÄS-behörighet (dvs kan använda assistenten men inte redigera).
    • Om du klickar på LÄS så ändras det till SKRIV, och då kan de som du delar assistenten till också redigera den.

Assistentinställningar

Systemprompt

Det viktigaste för din assistent. Här definierar du assistentens:

  • Beteende och personlighet
  • Uppdrag och fokusområde
  • Stil och tonalitet
  • Begränsningar (vad den INTE ska göra)

Exempel: "Du är en pedagogisk assistent som hjälper lärare att skapa lektionsplaneringar. Svara alltid pedagogiskt och strukturerat."

💡 Tips:

  • Skriv tydliga instruktioner, gärna ordnat i någon struktur med hierarkisk ordning.
  • Använd markdown eller annan syntax för att skapa hierarki i din systemprompt
  • Använd @Promptgeneratorn för att få hjälp med att få fram en bra systemprompt till din assistent.

⛔️ Avancerade parametrar

Fäller du ut denna meny hittar du en mängd med avancerade modellparametrar som du inte behöver ändra eller bry dig om. Hoppa över denna inställning.

Standardinstruktioner

Här kan du skapa egna instruktionsförslag som visas under chattrutan när du ska börja en ny konversation med assistenten. Detta är valfritt.

Här fungerar också promptvariabler om du vill skapa avancerade promptförslag.

Kunskapsbaser

Koppla befintliga kunskapsbaser eller bifoga nya filer till assistenten. Assistenten kan då söka information direkt från dessa dokument innan den svarar användaren.

Så gör du:

  1. Klicka på "Välj kunskap" och välj bland befintliga filer och kunskapsbaser.
  2. Ladda upp filer via "Ladda upp filer"
  3. BIfogade kunskapsbaser och filer läggs automatiskt till med sökfunktionen Fokuserad hämtning

💡 Tänk på:

  • Att om du knyter en kunskapsbas till en assistent som du ska dela till en behörighetsgrupp, så behöver du också dela kunskapsbasen till samma behörighetsgrupp.
  • Den kunskap som läggs till kommer användas med funktionen "Fokuserad hämtning". Om du hellre vill att allt innehåll i kunskapsbasen ska läggas till i kontexten när man pratar med assistenten behöver du klicka på den tillagda kunskapsbasen (eller filen och aktivera funktionen för att använda "Hela dokumentinnehållet". Läs mer här.

Verktyg

Verktyg är funktioner som assistenten kan välja att använda beroende på vad användaren frågar.

Här väljer du vilka verktyg/funktioner assistenten ska ha tillgång till.

Tillgängliga verktyg (skrivande stund):

  • Din Information – kan hämta ut användarens e-post och namn.
  • Webbsökningsfunktion (Automatisk) – avgör automagiskt om användarens fråga behöver en webbsökning eller inte
  • Saia-kunskap – kan söka efter information i Saias kunskapsbank
  • Saia-feedback – kan skapa och söka feedback från Saias publika utvecklingstavla

Markera de verktyg din assistent behöver för sitt uppdrag.

Filter

Filter är en annan typ av funktioner som Saia gör i bakgrunden eller som användaren själv kan aktivera i assistenten, dvs inget som din assistent själv kommer att välja att använda (jämför med Webbsökningsfunktion).

Tillgängliga filter just nu: 

  • Tänk till ordentligt – lägger till en knapp i chattrutan för användaren att aktivera denna funktion som skickar nästa fråga till en lite mer avancerad AI-modell för bearbetning)
  • Auto-bildgenerering – ett filter som försöker tolka om användaren vill ha en bild genererad.
  • Minnesfunktion – aktiverar hantering av långtidsminnet i Saia för användaren.

Förmågor

Aktivera de förmågor assistenten ska kunna använda sig av. Om du är osäker, låt det vara som det är standard.

Grundfunktioner:

  • Syn – Kan analysera bilder (användaren kan ladda upp en bild)
  • Filuppladdning – Kan läsa uppladdade dokument
  • Webbsökning – Användaren kan slå på webbsökningsfunktion manuellt, varpå alla frågor från användaren alltid följs av en webbsökning.
  • Bildgenerering – Användaren kan slå på bildgenereringsfunktionen manuellt, varpå alla frågor från användaren alltid följs av en bildgenerering.
  • Kodtolk – Användaren kan slå på Kodtolk-verktyget manuellt så att assistenten kan använda sig av den för att göra beräkningar m.m.
  • Citeringar – Gör så att kunskapssökning redovisas med källhänvisningar i löptexten
  • Statusuppdateringar – Visar vad assistenten sysslar med när bakgrundsfunktioner körs
  • Användning – Visar ett litet i-symbol som redovisar för antalet tokens som används i konversationen.

Föraktiverade funktioner

Gör vissa funktioner från Förmågor-kategorin ovan automatiskt aktiva i varje chatt:

  • Webbsökning
  • Bildgenerering
  • Kodtolk

Spara din assistent

När du är klar, klicka på "Spara och skapa" längst ner.

Din assistent är nu redo att användas! Du hittar den i modellväljaren när du startar en ny chatt, och behöver du redigera den kan du alltid gå till Arbetsyta -> Modeller och redigera den där.