Administration
Hantera inställningar i administrationspanelen
Som användare i behörighetsgruppen [Instans-administratör] har du möjlighet att hantera en del inställningar för instansen. I denna artikel går vi igenom vilka globala inställningar som går att ställa in.
💡 För att hantera dessa inställningar krävs det att du är Instans-administratör.
Så kommer du till Administrationspanelen
- Klicka på din profilbild i det nedre vänstra hörnet (eller övre högra hörnet)
- Välj
Administrationspanel - Välj fliken "Inställningar"
Nu kommer du till en vy med två underkategorier:
- Allmän
- Modeller
Allmänna inställningar
Autentisiering:
Standardanvändarroll
Här kan du välja om nya användare som loggar in ska få rollen Användare eller Väntande.
Användare= kan logga in och använda Saia.Väntande= kan logga in men hamnar i ett vänteläga. En Instans-admninistratör måste ändra användarens roll till Användare för att hen ska kunna använda Saia.
Standardgrupp (Default Group)
Här kan du välja om nya användare automatiskt ska läggas till i en behörighetsgrupp, och i såfall vilken, eller inte.
Du kan välja på alla tillgängliga behörighetsgrupper eller lämna tom.
‼️ Om denna inställning ska användas, välj med omsorg. Annars, låt vara på "Ingen"/"None".
⚠️ Denna inställning fungerar inte just nu. Problemet är identifierat och löses i release i januari.

