Administration

Hantera inställningar i administrationspanelen

Som användare i behörighetsgruppen [Instans-administratör] har du möjlighet att hantera en del inställningar för instansen. I denna artikel går vi igenom vilka globala inställningar som går att ställa in.

💡 För att hantera dessa inställningar krävs det att du är Instans-administratör.

Så kommer du till Administrationspanelen

  • Klicka på din profilbild i det nedre vänstra hörnet (eller övre högra hörnet)
  • Välj Administrationspanel
  • Välj fliken "Inställningar"

Nu kommer du till en vy med två underkategorier: 

  • Allmän
  • Modeller

Allmänna inställningar

Autentisiering:

Standardanvändarroll

Här kan du välja om nya användare som loggar in ska få rollen Användare eller Väntande.

  • Användare = kan logga in och använda Saia.
  • Väntande = kan logga in men hamnar i ett vänteläga. En Instans-admninistratör måste ändra användarens roll till Användare för att hen ska kunna använda Saia.

Standardgrupp (Default Group)

Här kan du välja om nya användare automatiskt ska läggas till i en behörighetsgrupp, och i såfall vilken, eller inte.

Du kan välja på alla tillgängliga behörighetsgrupper eller lämna tom.

‼️ Om denna inställning ska användas, välj med omsorg. Annars, låt vara på "Ingen"/"None".
⚠️ Denna inställning fungerar inte just nu. Problemet är identifierat och löses i release i januari.